Tio anledningar att packa ryggsäcken för en helgvandring
Inlägget är ett reklamsamarbete med Addnature
jotunheimen, visit norway, fjällvandring, vandra i norge, bergsbestigning norge, ut på tur, vattenfall, forsar, vattenfall norge
Ett magnifikt vattenfall i Jotunheimen, Norge
Att vara så liten i jämförelse med de mäktiga vyerna vid sjön Laddjujavri på väg mot Kebnekaise. Ser ni oss små som går på vandringsleden? (OBS! Ljud på)
Vågar jag kliva ett steg ut? Nej, knappast :-). Jotunheimen, Norge

Att packa ryggsäcken och ge sig ut på vandring i den nordiska naturen är bland det mest hälsosamma och energigivande vi kan göra. Jag mår allra bäst när jag får uppleva mäktiga vyer, vattenfall, djupa dalar, höga berg och ge mig ut i skogen. När jag sätter upp håret i långa flätor, drar på mig ulltröja, vandringsbyxor och knyter på mig kängorna så känner jag hur lugnet sänker sig i kroppen, energin pumpar och själen kommer till ro.

Hur kan just du känna detsamma?

Vårt avlånga land bjuder på fantastiskt fina landskap om man bara tar sig tid att resa runt. Jag tänkte bjuda er på 10 tips på varför man ska packa ryggsäcken och ge sig ut i naturen över en helg. Häng med :-)

njupeskär, högsta vattenfallet i sverige, vattenfall sverige, visit dalarna
Längst inne vid Njupeskärs fot. En ganska svår och otäck vandring över stora stenar, men så värt det!
Tänk om man vågade kliva in under de hårda strålarna och bada i botten?

1. Naturen och vyerna förstås.

Att vandra till Njupeskär som är ett av Sveriges högsta vattenfall är oerhört värt sin vandring. Att komma till foten av vattenfallet är förhållandevis enkelt. Vill du däremot vandra hela fallet runt och upp på toppen så kräver det ett par rejäla, vattentäta skor och helst ett par vandringsstavar som går att fälla ihop när de inte används. Jag hade inte stavar när vi gick där och upp gick det bra men jag hade verkligen behövt dem för att hålla emot när det gick nerför. Har man inte vandringsskor som sitter bra på fötterna så får man väldigt fort ont i tårna och speciellt tånaglarna när man vandrar nerför. Det är också ganska halt och lerigt om man har otur och då är det bra med rejäla skor.

bästa ryggsäcken för vandring, vandringsryggsäck, vandring i fjällen, ryggsäck vandring
Vattentäta kängor är ett måste om man ska vada över delar av Åresjöns strandkant.

2. Träning och energipåfyllnad.

Att ge sig ut på vandring är kanske simpelt och inte tungt för många, men för mig är det ett rejält träningspass. Det är ganska tungt, det går inte fort, jag kan ofta känna att utrustningen är tung och otymplig. För mig är det väldigt viktigt att ha ett par jättemjuka och stretchiga byxor eller även tights funkar jättebra, en ganska tunn och motståndskraftig tröja och en ryggsäck som sitter ordentligt fast utan att tyngas ner på axlarna. I den övre bilden på mig har jag denna ryggsäck som är helt suverän. På den nedre bilden har jag denna ryggsäck som funkar bra för lite mindre packning.

sånfjället, sonfjället, massiv, fjällmassiv, vandring i fjällen, fjällvandring

3. Känslan av total frihet.

Jag känner mig aldrig så liten och ändå så stor som när jag står på en fjälltopp och ser ut över landskapet som breder ut sig. Att slå sig ner på en filt bakom ett stenröse så det blir lite lä, och äta en matsäck, det är inte mycket som slår det. På bilden ovan ser ni Sånfjället och i detta inlägg är vi på väg upp för Sånfjället. Sista biten upp på allra högsta toppen gav vi upp för då var det så brant så jag och mamma satt på rumpan och kanade nerför då vi tog ett steg upp och hasade två steg bakåt pga lutningen. Adrenalinet pumpade hårt i kroppen men vilken upplevelse!!

plocka blåbär, allemansrätten, plocka bär i skogen, svenska bär, blåbär
plocka hjortron, allemansrätten, plocka bär i skogen, svenska bär, hjortron
kåsa, träkåsa, plocka blåbär, allemansrätten, plocka bär i skogen, svenska bär, blåbär

4. Allemansrätten.

Att vandra runt i svenska skogar och plocka vilda bär är för många andra nationaliteter en magisk gåva och det är det ju verkligen. Att ta bilen, åka en bit ut i skogen och plocka hela bilen full med blåbär, hjortron och lingon. Helt gratis, det ger mängder med näring och energi och det är supergott!!

real turmat, laga mat i skogen, laga mat i naturen, stormkök, vandringsmat, primus primetech, primus stormkök
Var försiktig med stormkök om du kör med gasol. Läs instruktionen noggrant och stäng av gasolen efter dig.
real turmat, laga mat i skogen, laga mat i naturen, stormkök, vandringsmat

5. Maten.

Att äta mat ute i naturen, speciellt efter en kanske lång eller tuff vandring.. det är ju nåt alldeles extra. Och vet ni.. att äta mat ute längre upp i norra Sverige smakar alltid godare än nere i söder. Fråga mig inte varför, för mig bara är det så. Det är säkert miljön som bidrar. Men även säger tillverkarna av Real Turmat tex att deras mat smakar bäst på högre höjd. Hmm. Prova så får ni se, jag lovar att jag har rätt :-). I det här inlägget får ni recept på en superenkel äggröra som med fördel görs på stormkök (jag själv rekommenderar gärna Primus)! Att dessutom vandra och äta tillsammans med en kär vän, då smakar väl allt lite extra gott :-)

grilla i naturen, elda i naturen, göra upp eld i skogen

6. Eld.

Om jag inte skrev något om att elda så skulle de som känner mig inte tro att det här var skrivet av mig. Jag ÄLSKAR att elda. Alla våra Säfsen-vänner, ni håller väl med mig :-). Egentligen borde detta kanske vara på första plats, men det får ske i helt i random ordning här i inlägget! Att sitta i skogen och göra upp eld och förtrollas av lågornas dansande, det sprakande ljudet och lukten som sätter sig i flera veckor efteråt i hår och kläder.. det är ren magi för mig. För att göra upp eld så behöver man en riktigt bra kniv ett bra tändstål för att få lite gnista.

säfssjön, medidation vid sjö, höstkänslor, visitdalarna, visit dalarna, säfsen, höst i säfsen

7. Lugn och ro.

Att slå sig ner vid en sjö, en fjälltopp eller luta sig mot ett träd och sluta ögonen och bara njuta. Lyssna på träden som susar, fåglarna som kvittrar, flugorna som surrar, vågorna som kluckar.. behöver jag säga mer?!

vandring dimma, väderomslag i fjällen
Mina föräldrar är mina största förebilder och idoler. Det finns inget som de inte vågar eller klarar av!

8. Äventyret.

En vandring innebär att veta att uppe på en fjälltopp kan vädret skifta fortare än du hinner tänka. Under en september-vandring högst upp på toppen i Lofsdalen slog vädret om på bara ett par minuter och även om vi hade GPS och vandringskartor och var väl kunniga på detta fjäll efter att ha haft stuga i Lofsdalen i nästan 20 år så kom vi helt galet.

Jag vände mig om för att fota och när jag vände tillbaka hade jag tappat bort resten av gänget och vi fick ropa för att hitta tillbaka till varandra. När vi skulle gå ner visste vi knappt var vi skulle gå och hittade till sist en skidbacke som vi hasade oss nerför genom att hålla i staketet. När vi kom ner visade det sig att vi hasat oss ner i den svartaste backen. Otäckt men jäklar så mäktigt och häftigt på samma gång. Jag glömmer det aldrig!!!

Laddjujavri sjön väg mot Kebnekaise
Kebnekaises toppar är magnifika..
Med kvinnliga äventyrare på Totthummelns topp i Åre. Vandring Åreskutan
På toppen av världen.. eller i alla fall Åreskutan!

9. Vårt vackra land.

Att ha fått se Kebnekaise eller stå högst uppe på Åreskutan.. ja, jag klagar absolut inte. Vi har ett väldigt vackert land!! Glöm aldrig det.

1125 öl lofsdalen
Efter en vandring är det skönt att få kramas med mannen i mitt liv
dricka vatten kåsa kebnekaise
Mitt egna busfrö som alltid måste busa och skojbråka!!
fiske i norge
Jag måste se till att han får mer tid över för sin hobby också, inte bara jobba!!
Min stora idol i livet, min älskade pappa. Jag vore ingenting utan honom!
vandring kebnekaise
Min älskade mamma som trots svåra ryggproblem trampade på mot Kebnekaise..
gemenskap vandring, bästa vandringskläderna sverige

10. Gemenskap.

Vad vore väl en vandring i skogen om man var helt ensam? För ren återhämtning så kan det såklart vara skönt att vara helt själv, men de bästa tillfällen jag har upplevt så har jag haft vänner och familj med mig och de upplevelserna och tillfällena vårdar jag ömt.

Jag hoppas att jag har inspirerat dig till att packa ryggsäcken med lite viktiga bra-att-ha-saker, mat och dryck och ge dig ut i den nordiska naturen, själv eller med en vän. Jag vet att jag längtar oerhört efter nästa tripp jag kommer iväg på!!