Bokrecension: Stormsystern

Inlägget innehåller reklamlänkar till Adlibris

Den begåvade seglaren Ally D’Aplièse är mitt i förberedelserna inför ett av världens mest utmanande tävlingsrace när nyheten om hennes fars död når henne. Hon tar farväl av sitt livs kärlek, en man hennes familj inte vet existerar, och skyndar tillbaka till sitt barndomshem, ett förtrollande château där hon och hennes fem systrar – alla adopterade som nyfödda – växte upp. När systrarna samlats tilldelas de alla varsin ledtråd som ska leda dem i sökandet efter sina ursprung.

Efter en fruktansvärd olycka lämnar Ally haven. Den ledtråd hon fått av sin döde far leder henne till Norge, och omgiven av den majestätiska skönheten i ett okänt fädernesland upptäcker Ally en etthundra år gammal historia om Anna Landvik, en begåvad sångerska med en överraskande koppling till kompositören Edvard Grieg. Men ju mer Ally lär sig om Anna, ju mer börjar hon ifrågasätta vem hennes adoptivfar, Pa Salt, egentligen var – och varför hennes sjunde syster saknas.

Källa: Adlibris

Första boken De sju systrarna, Maias bok, utspelar sig delvis i Brasilien och skapandet av Kristusstatyn. Andra boken Stormsystern, Allys bok, utspelar sig delvis i Norge och världen kring Edvard Griegs musik. Tredje boken Skuggsystern, Stars bok, utspelar sig i England och de makalöst vackra områdena kring Lake District i nordvästra England.

När jag läste första delen i serien så fastnade jag direkt och läste boken näst intill från pärm till pärm. Den här boken tog längre tid då jag hade så himla mycket att göra på jobbet, och helt ärligt så var första boken så bra så jag hade lite svårt att vända från att följa Maia till att följa Ally. Men att hänga med runt i Norge och den ganska sansade Ally var riktigt intressant och spännande när jag väl kunde släppa Maia och bara känna att det var Allys historia.

Nu bara väntar jag på att mamma ska ha läst färdigt nästa bok i serien så jag får ta över. Det blir den perfekta sommarboken!