Veckans fototips v.41 ( Vitbalans )

vitbalans

Idag ägnar vi fototipset åt Vitbalans. En läsarfråga fick mig att bestämma mig för att göra det till en hel artikel.

Veckans fotofråga:
Namn:
Ullis

Meddelande:När man fotar inne och det är inte är mitt på dan med solljus så har bilderna en förmåga att bli gula i tonen. Vad ska jag göra för inställningar för att slippa eller minimera det?

Svar:
Gissningsvis så har du vitbalansen står på Auto och då har kameran lite svårt att bestämma sig för vad du har för ljuskällor inomhus.
Det enklaste tipset är att ändra till vitbalans glödlampa. Om du läser nedan om de olika vitbalans-lägena så förstår du varför. 

Jag rekommenderar att använda Auto-läge i de allra flesta situationer, men prova dig fram och testa de olika lägena så kommer du märka skillnad i dina bilder. Testa specifikt den egna inställningen där du kan laborera vilt med temperaturen i bilderna.

Lycka till :)

Auto AWB ( Automatisk vitbalans )
Kameran bestämmer vitbalans utefter olika saker. Om det är mörkt inomhus eller utomhus: Kameran kan hitta en ljuskälla, tex en kökslampa eller liknande. Den känner då av att det är mörkt i rummet och försöker läsa av temperaturen i den ljuskälla som finns, vilket ofta blir varmt om det är mörkt inne. Är det däremot dagsljus eller ett bra ljus för övrigt så fungerar automatisk vitbalans alldeles utmärkt.
 Sol Dagsljus ( Daylight )
I detta läge ställer kamerans vitbalans in sig på temperatur omkring 5500 K vilket ger ett ganska “vanligt” ljus och färgton. Detta läge fungerar i de flesta fototillfällen.
 Moln Molnigt ( Cloudy )I detta läge tror kameran att det är mulet och lite “blått” ljus ute så den lägger sig på temperatur runt 7000 K och gör bilden väldigt varm i tonen.
Skugga Skugga ( Shadow )
I detta läge tror kameran att det är ännu “mörkare” och “blåare” ute och lägger sig på temperatur runt 8000-8500 K och gör bilden ännu mer gultonad och varm.
 Glodlampa Glödlampa ( Tungsten )
I detta läge lägger sig kameran runt temperatur 3200 K och ger en ganska kylig färgton. Denna passar bra inomhus då den neutraliserar “kökslampsljus”.
Detta är den bild som gestaltar verkligheten bäst i denna bildsituation.
 Lysror Lysrör ( Fluorescent )
I detta läge tror kameran att du har ett grönaktigt ljus, vilket lysrör ofta har, även om du inte märker det själv, och lägger på lite magentaliknande färgton för att neutralisera det gröna. Detta läge passar bra i idrottshallar tex.
Blixt Blixt ( Flash )
Detta läge är bra att använda om du tänker använda din blixt, både den inbyggda eller den externa blixten får då ett mer korrekt ljus och färgton.
Egen Egen ( Custom )
I detta läge kan du välja temperatur själv för att få färgtonen i bilden så korrekt som möjligt utefter dina förutsättningar.