Sitter du fast på flygplatsen?

Inlägget är ett sponsrat reklaminlägg av Flightright

Har du någon gång drabbats av försenade flyg eller till och med inställda avgångar, och funderat på vad du ska göra då? Att sitta på flygplatsen och stirra på tavlan över avgångar och se att det står Delayed eller Cancelled på raden med ditt flyg, det är ruskigt jobbigt när det händer.

Om flyget är försenat någon timme på grund av olika anledningar så får vi resenärer förmodligen finna oss i det, men ibland händer det större saker såsom tekniska fel på flygplanet, personalen blir sjuk eller liknande, och kanske blir helt inställt, då behöver du kontakta just ditt flygbolags servicepersonal och se till att du får en ny bokning eller kanske till och med hjälp med boende om ditt nya flyg går nästa dag.

Vill du ha hjälp?

Oavsett vad som hänt så har Flightright  koll på EU-regler och vill gärna hjälpa till så att du får den hjälp som behövs för i princip i alla lägen så finns det en ekonomisk ersättning att hämta ifrån flygbolagen.

Vad är Flightright och hur går det till?

Flightright är ett företag som erbjuder resenärer att sköta hanteringen med att kräva kompensation vid förseningar eller inställda flyg. Om ditt flyg är mer än tre timmar försenat eller helt inställt så går du in på Flightrights hemsida och uppger alla uppgifter och sedan kan du lugnt invänta besked om du är berättigad till ersättning eller inte. Om Flightright får igenom ärendet och du är berättigad till ersättning så tar de ut ett arvode på 29,75% inklusive moms som räknas bort ifrån den ersättning som betalas ut till dig som resenär. Om Flightright inte får igenom ärendet så kostar det ingenting för dig som resenär.

Nedanstående checklista finns att se hos Flightright och den ger en snabb fingervisning om du har rätt till kompensation:
[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”] Du anländer till slutdestinationen med mer än 3 timmars försening.

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”]Du har checkat in i tid (i allmänhet senast 45 minuter innan avgång).

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”]Flygstörningen skedde inom de senaste 10 åren.

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”]Flygbolaget är ansvarigt för förseningen (dvs. tekniska problem eller sjuk besättning).

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”]Flyget lyfte (gäller alla flygbolag) eller landade inom EU (förutsatt att flygbolaget har sitt säte i ett EU-land).

[wp-svg-icons icon=”checkmark” wrap=”i”]Flygbolaget redan givit dig mat, dryck eller resekuponger. Detta har ingen påverkan på ditt ersättningskrav.

Jag har just nu två ärenden ligger för bedömning av kompensation. Den ena flygresan blev hela 18 timmar försenad och vi stod i Warszawa mitt i natten och fick vare sig mat eller dryck på över tre timmar och hela flygplatsen var stängd. Till slut fick vi hjälp att åka till ett hotell 45 minuter bort men även där var allt stängt och det enda de kunde hitta till oss som inte var inlåst var varsitt äpple och en flaska vatten. Vi fick flyga hem dagen efter och då var vi riktigt trötta. Den andra flygresan var fyra timmar försenad av okänd anledning och det blev bara ca 1,5 timmes sömn innan det var dags att kliva upp och jobba igen så det kändes extra jobbigt.

Det kan kännas girigt att kräva ekonomisk ersättning men det medför också en del personliga kostnader att bli försenad. I de fall som jag kämpar för just nu så medförde det extra ledighetsuttag och inkomstbortfall och det är ju något jag inte räknat med.

Ut och res ändå såklart!

Men låt inte detta avskräcka dig från att resa såklart! Titta gärna på min reseguide och se om du hittar just ditt drömresemål.