Bokrecension: Skuggsystern

Inlägget innehåller reklamlänkar till Adlibris

Star D’Aplièse står vid ett vägskäl i livet efter sin älskade adoptivfars hastiga död. Pa Salt, som den mytomspunne miljardären kallades av sina sex döttrar, adopterade flickorna från världens alla hörn. Efter sig har han lämnat en ledtråd åt varje barn, en pusselbit för att hjälpa dem finna sina rötter, men Star – den tystlåtna och mest gåtfulla av systrarna – känner sig tveksam till att lämna tryggheten i sitt nära förhållande med sin syster Cece. Rådvill bestämmer hon sig för att följa sin ledtråd till ett antikvariat i London, och där öppnar sig en helt ny värld…

Etthundra år tidigare svär den viljestarka och självständiga Flora MacNichol att aldrig gifta sig. Hon bor lycklig och trygg i sitt hem i nordvästra Englands Lake District, nära sin idol Beatrix Potter, när oförutsedda händelser för henne till London, hem till en av det edvardianska societeteslivets stora profiler, Alice Keppel. Flora slits mellan passionerad kärlek och sina plikter mot familjen, men inser att hon endast är en bricka i ett spel vars regler alla andra utom hon verkar känna till.

Källa: Adlibris

Första boken De sju systrarna, Maias bok, utspelar sig delvis i Brasilien och skapandet av Kristusstatyn. Andra boken Stormsystern, Allys bok, utspelar sig delvis i Norge och världen kring Edvard Griegs musik. Tredje boken Skuggsystern, Stars bok, utspelar sig i England och de makalöst vackra områdena kring Lake District i nordvästra England.

När jag läste första delen i serien så fastnade jag direkt och läste boken näst intill från pärm till pärm. Nästa del tog längre tid då jag hade så himla mycket att göra på jobbet, och helt ärligt så var första boken så bra så jag hade lite svårt att vända från att följa Maia till att följa Ally. När jag kom till denna bok så kastades jag in i den engelska landsbygdskänslan och var fast direkt :)

Star är den mest “osynliga” systern som älskar att läsa. Jag kan nästan känna att jag sitter med henne i sina böcker. Hela boken har med riktiga historiska personer och jag som älskar historia tycker att de här böckerna verkligen fångat känslan av både fakta och fiktion på samma gång.

Nu längtar jag verkligen till nästa bok i den här serien kommer!!!